СВЕТИЛИЩЕ НА ДИОНИС НА ВРЪХ ОСТРЕЦ, ВЕЛИНГРАД
Археологически открития и разкопки през 2009. 2010, София, 185-188.
Диана Гергова, Асен Салкин, Димитър Байраков
Въпреки столетния интерес към идентифицирането на прочутото, споменато от Херодот, прорицалище на Дионис, изследванията върху организацията на свещеното пространството и практикуваната обредност в многобройните светилища на бесите са все още недостатьчни. Освен теренните обхождания, изключение са изследванията на светилището на връх Бабяк и получените изключително важни резултати (Тонкова, Гоцев 2008).
На светилището на вр. Острец единствените сондажни проучвания са направени през 1989 г. от ст.н.с. М. Домарадски (1994).
През 2009 г. бе поставено началото на системното изследване на тракийското светилище на връх Острец.
В изследванията, финансирани от Община Велинград и Исторически музей Велинград, проведени в течение на 12 работни дни в края на юли и началото на м. август, участваха доброволците Гру Ларсен Китмито (Осло), Александра Лоурънс (Ню Йорк), Любомир Петров (Ню Йорк), Яна Демирева (Университет Джон Хопкинс), Тодор Герджиков (Пловдив), Пантелей Спасов (София) студенти от Държавния Университет в Жешув ‑ Полша. Техническата документация е на инж. Ат. Каменаров, определянето на монетите е направено от ст. н. с. Б. Божкова и ст. н. с. Б. Русева.
В резултат на дългогодишни иманярски набези голяма част от площта на светилището е безвъзвратно унищожена. Една от задачите на екипа бе разчистването на терена, събирането на огромното количество керамика от унищожените пластове, както и издирването на всички неприбрани от иманярите метални находки на територията на светилището и по склоновете под него. В тази задача огромна помощ ни бе оказана от Директора на Горско стопанство Велинград г-н Гено Пеев.
Връх Острец, с височина 1433 м. е с две кулминации. Върху западната – ориентирана югоизток-северозапад, е разположено тракийското светилище, върху източната – Гергевана, се намират останките от няколко последователни християнски храма, но е откривана и тракийска керамика.
Проучванията през 2009 г. бяха съсредоточени върху най-висока част на западната кулминация на върха, оградена с каменна стена, видима в отделни участъци. В югоизточната част на светилището тя е ориентирана югозапад-североизток и е с хоросан. В останалите запазени участъци е отломен камък. В северозападния край на светилището е засечен малък участък от вероятно по-ранна стена, ориентирана изток-запад. Обхожданията на терена показаха, че по югозападния склон има каменни разсипи, вероятно от също свързани с устройството на светилището, оградни стени. Находки се откриват по склона, извън основното пространство на светилището. Достъпът до него е от югоизток, където най-вероятно е бил и входа на светилището. Под северозападния склон на Острец има воден извор. Общата площ на светилището в най-високата част на възвишението е 60 м (ЮИ-СЗ х 50 м. ЮЗ-СИ).
Проучванията през 2009 година бяха извършени в три основни участъка, с цел да се изясни характера на съоръжението в източната част на светилището, където в резултат на иманярски изкопи е подкопана стена от ломени камъни, както и да се потърсят данни за устройството на светилището и изследват неразрушени участъци.
В северозападната периферия на светилището бяха открити запазен участък от оградната каменна стена, както и неразрушен културен пласт, наситен с голямо количество фрагментирана култова керамика, няколко цели съда – (2 биконични с врязана украса, 1 глинена купа), прешлени за вретено, глинени култови предмети, монети от началото на 3-4 в.
В източната част на светилището след почистването на разбитите каменни стени и разрширяването на площта на проучване, бе установено наличието на правоъгълна сграда, ориентирана югозапад-североизток, с вход на югоизточната стена, с размери 6 х 9 м. и с дебелина на стените от ломени камъни без спойка, с деб. 0.80, 0.70 и 0.60 м. Входът е от югоизток и има добре оформена и запазена североизточна страница. Стените и лежат върху скалния материк. Сградата е била е покрита с керемиди. При входа и бе открит железен ключ. Във вътрешността на сградата бяха открити няколко бронзови монети, отнасящи се към 4 в., както и следи от пожар.
В сондажа северно от сградата бе открита част от каменна дъга, ограждаща от северозапад значителна концентрация на фрагменти тракийска култова керамика, накити и култови предмети. Тук бе открит и железен жезъл, завършващ с две змийски глави. Дръжката на жезъла, която завършва с втулка, е с канелирана украса. Змията, независимо от връзката и с други божества, се приема за безспорен символ на родения от Зевс и Персефона Дионис, наричан още Сабазий. Той бил почитан както с тайни нощни, така и с дневни церемонии, когато увенчаните с копър и тополови клонки негови поклонници размахвали във въздуха огромни „червени” змии. (Harrison 1962, 417-419). Жезълът подсказва връзката на светилището с Дионис. Откритата в същия пласт бронзова фибула датира депонирането на даровете в този участък в 2-3 в. Проученият малък участък дава основание да се предположи, че в непосредствена близост до каменната сграда е съществувал участък за депониране на дарове.
При почистването на разбития от иманяри участък, между каменната сграда и източната оградна стена на светилището, бе открит и фрагмент от мраморна оброчна плоча от римската стена.
При разчистването на територията на светилището и по склона, бяха открити бронзови фибули-полуфабрикати от ранножелязната епоха (8-7 в. пр. Хр.), глинени магически предмети, фрагменти от зооморфни капаци на преносими глинени олтари с точен паралел в светилището на връх Бабяк (Тонкова, Гоцев 2008, 120-124), сребърен тетробол на Хистиея от І в. пр. Хр., монети на Констанций ІІ (сечени в Никомедия, Константинопол и Тесалоники), на Констанции Гал, Валентиниан (сечени в Сисция през 364-375), Валент, Теодосий І (383-388 - сечени в Хераклея), както и неопроделяеми монети от края на 4 - нач. на 5 в. В ИМ Велинград се съхранява и предадено от граждани желязно умбо покрито с бронз и позлата от 2-3 в.
Археологическите материали и резултатите от първия сезон на проучванията свидетелстват за продължителното функциониране на тракийското светилище от първите столетия на І хил. пр. Хр. до началото на 5 в. Откритите бронзови едноспирални фибули от 8-7 в. Пр. Хр., някои от които вероятен брак, предполагат връзката на светилището с разположен недалеч металообработващ център. Каменната сграда и успоредната на нея югоизточна оградна стена дават основание да се предположи, че принадлежат може би на един от по- късните етапи от преустройството на светилището, вече през римската епоха. Каменната сграда, вероятно храмова постройка, заедно със сградата в светилището от римската епоха при Баткун (Цончев 1944), дава възможност да се предположи наличието на общи принципи в пространствените решения на светилищата на бесите. За това свидетелстват и материалите от предримската епоха. Преносимите олтари, монетите, култовите предмети от Острец показват сходство с основните категории материали, откривани на светилището на връх Бабяк, както и на други тракийски светилища, и предполагат унифицирани ритуални практики. За тракийските традиции и същност на светилището свидетелства и откритата тракийска култова керамика, която, въз основа на откритите на Острец материали, може да се смята, че е продължавала да бъде произвеждана и през началните векове на н. е.
Резултатите от проучванията на тракийското светилище на вр. Острец са една точна илюстрация на сведенията за бесите, оставени от античните автори. Създадено в началните векове на І хил. Пр. Хр., светилището на бесите съхранило ролята си на свещен център и във времето след покоряването им от римляните. С мисията на Никита Ремесиански и масовото кръщение на планинците през 5 век, бесите – жреци и воини, се превърнали се в едни от най- ревностните привърженици на учението на Христа. Именно тогава те пренесли своите свещенодействия на североизточната кулминация на Острец, наричана Гергевана, където са идентифицирани останки от раннохристиянска базилика и средновековни църкви. Мраморни декоративни фрагменти от украсата им са откривани и по склоновете на върха и по време на експедицията нови декоративни фрагменти бяха прибрани във фонда на музея.
Домарадски М, 1994. Светилище на връх Острец при Велинград В: Славиеви гори, Сборник, т.
І, Пазарджик, 126-136
Тонкова M., Гоцев Ал. 2008. Тракийското светилище при Бабяк и неговата археологическа сре-
да. София
Цончев Д. 1944 г. Баткун. - Известия на историческото дружество, т.ХІХ-ХХ, 10-15
Harrison E. 1962. Prole gomena t o the St udy of Gree k Reli gion. London.
Няма коментари:
Публикуване на коментар